Digisisällöntuottaja-blogi | Sara Malinen

Näillä käytännön vinkeillä sisältömarkkinointi tulokselliseksi

Kirjoittanut Sara Malinen | 6.8.2024 9:02
Netti on pullollaan artikkeleita siitä, millaista on hyvä sisältömarkkinointi, mutta ohjeita sisällön tuottamiseen käytännössä onkin huomattavasti vähemmän. Tästä artikkelista löydät hyödyllisiä vinkkejä sisältö­markki­noinnin käytännön suunnitteluun ja toteuttamiseen.
 
Vinkkilistaus keskittyy konkreettisesti sisällön tuottamiseen painottuen teksti­painotteiseen sisältöön. Kerron kuinka voit otsikoida tekstisi houkuttelevasti, minkälaista kieltä sisällöissä tulisi käyttää ja mitä sisällössä tulisi ottaa huomioon. Tuloksellisessa sisältö­markkinoinnissa on laadukkaan käyttäjäpersoonaa auttavan tiedon lisäksi nimittäin paljon muitakin huomiota vaativia seikkoja!
 
 

Herätä kiinnostus otsikoinnilla

  • Puhuttelee suoraan lukijaa
  • Ei kerro heti kaikkea (eli herättää uteliaisuuden)
  • Lupaa palkinnon lukemisesta
  • "Näin.." "Kuinka.." Lista "20 tapaa"
  • Kysymysmuotoilu (anna tekstissä vastaus) "Joko olet tutustunut.."
  • Negatiivinen näkökulma "Eikö postauksesi tavoittanutkaan tuhansia silmäpareja, kuten ajattelit..." (anna tekstissä vastaus)
  • Salaisuuksien jakaminen "Salaisuudet menestyvän sisältö­markkinoinnin takana"
  • Vinkit ja neuvot
  • "Nämä sinun tulisi tietää..", jotain, mitä lukijasi pitäisi tietää
  • Kiinnostava data "30% ihmisistä pitää.."
  • Voimakas väite
  • Step by step -tutoriaalit
  • Mainitse postauksen sisältävän kuvia kiinnostavasta asiasta
  • Valitse sopivan kuvaava, mutta ytimekäs otsikko (3-8 sanaa)

Kieli kuntoon

  • Käytä selkeää kieltä, ei liian pitkiä lauseita
  • Pidä kappaleet lyhyinä
  • Kieli tulee olla helppoa, mutta nokkeluus on plussaa
  • Karsi ylimääräiset rönsyt pois
  • Älä mainitse itsestäänselvyyksiä
  • Selitä asiat, jotka on huonosti tunnettu (esimerkillä, metaforalla, synonyymillä tms.)
  • Älä kerro liikaa yksityiskohtia
  • Älä käytä liikaa sivistyssanoja
  • Älä käytä liikaa kuvailevia sanoja (tosi, hyvin, erittäin), adjektiiveja tai superlatiiveja ← Ei uskottavaa
  • Ymmärrä lukijaasi (käyttäjä-/ostajapersoona) ja kirjoita suoraan hänelle
  • Käytä sinä-muotoa → henkilökohtaisuus, suora kohdistaminen
  • Käytä aktiivimuotoa
  • Ole ystävällinen
  • Oikolue tekstisi (oikofix.com)
 
 

Sisältö ratkaisee

      • Tunne lukijasi ja tuota sisältöä suoraan hänelle
      • Pyri ratkaisemaan hänen haasteensa tai tuottamaan arvoa
      • Laita asiat kontekstiin
      • Tekstillä tulee olla selkeä tavoite
      • Pidä kokonaisuus eheänä
      • Tuo aina aiheeseen jotain uutta ← Tutki, mitä on jo kirjotettu
      • Herätä lukijan kiinnostus tekstin alussa
      • Ole informatiivinen
      • Linkitä lukijaa eteenpäin
      • Kiinnitä huomiota typografiaan ja asetteluun
      • Käytä väliotsikoita
      • Käytä aiheeseen sopivia kuvia
      • Nimeä kuvat ja käytä tarvittaessa kuvatekstejä
      • Muista lisätä tavoitetta tukeva Call to Action
      • Varmista, että sisältö skaalautuu kaikilla laitteilla
      • Muista hakukoneoptimoida

Sisältömarkkinoinnin teorian ja käytännön osaajana autan mielelläni sisältömarkkinoinnin suunnittelussa, prosessien rakentamisessa sekä sisällöntuotossa. Ota rohkeasti yhteyttä!
 

>> Tutustu palveluihini
>> Tutustu portfoliooni
>> Ota yhteyttä