Skip to content
All posts

Näillä käytännön vinkeillä sisältömarkkinointi tulokselliseksi

Netti on pullollaan artikkeleita siitä, millaista on hyvä sisältömarkkinointi, mutta ohjeita sisällön tuottamiseen käytännössä onkin huomattavasti vähemmän. Tästä artikkelista löydät hyödyllisiä vinkkejä sisältö­markki­noinnin käytännön suunnitteluun ja toteuttamiseen.
 
Vinkkilistaus keskittyy konkreettisesti sisällön tuottamiseen painottuen teksti­painotteiseen sisältöön. Kerron kuinka voit otsikoida tekstisi houkuttelevasti, minkälaista kieltä sisällöissä tulisi käyttää ja mitä sisällössä tulisi ottaa huomioon. Tuloksellisessa sisältö­markkinoinnissa on laadukkaan käyttäjäpersoonaa auttavan tiedon lisäksi nimittäin paljon muitakin huomiota vaativia seikkoja!
 
Vinkkejä sisältömarkkinointiin
 

Herätä kiinnostus otsikoinnilla

  • Puhuttelee suoraan lukijaa
  • Ei kerro heti kaikkea (eli herättää uteliaisuuden)
  • Lupaa palkinnon lukemisesta
  • "Näin.." "Kuinka.." Lista "20 tapaa"
  • Kysymysmuotoilu (anna tekstissä vastaus) "Joko olet tutustunut.."
  • Negatiivinen näkökulma "Eikö postauksesi tavoittanutkaan tuhansia silmäpareja, kuten ajattelit..." (anna tekstissä vastaus)
  • Salaisuuksien jakaminen "Salaisuudet menestyvän sisältö­markkinoinnin takana"
  • Vinkit ja neuvot
  • "Nämä sinun tulisi tietää..", jotain, mitä lukijasi pitäisi tietää
  • Kiinnostava data "30% ihmisistä pitää.."
  • Voimakas väite
  • Step by step -tutoriaalit
  • Mainitse postauksen sisältävän kuvia kiinnostavasta asiasta
  • Valitse sopivan kuvaava, mutta ytimekäs otsikko (3-8 sanaa)

Kieli kuntoon

  • Käytä selkeää kieltä, ei liian pitkiä lauseita
  • Pidä kappaleet lyhyinä
  • Kieli tulee olla helppoa, mutta nokkeluus on plussaa
  • Karsi ylimääräiset rönsyt pois
  • Älä mainitse itsestäänselvyyksiä
  • Selitä asiat, jotka on huonosti tunnettu (esimerkillä, metaforalla, synonyymillä tms.)
  • Älä kerro liikaa yksityiskohtia
  • Älä käytä liikaa sivistyssanoja
  • Älä käytä liikaa kuvailevia sanoja (tosi, hyvin, erittäin), adjektiiveja tai superlatiiveja ← Ei uskottavaa
  • Ymmärrä lukijaasi (käyttäjä-/ostajapersoona) ja kirjoita suoraan hänelle
  • Käytä sinä-muotoa → henkilökohtaisuus, suora kohdistaminen
  • Käytä aktiivimuotoa
  • Ole ystävällinen
  • Oikolue tekstisi (oikofix.com)
 Artikkelit ja blogit.
 

Sisältö ratkaisee

      • Tunne lukijasi ja tuota sisältöä suoraan hänelle
      • Pyri ratkaisemaan hänen haasteensa tai tuottamaan arvoa
      • Laita asiat kontekstiin
      • Tekstillä tulee olla selkeä tavoite
      • Pidä kokonaisuus eheänä
      • Tuo aina aiheeseen jotain uutta ← Tutki, mitä on jo kirjotettu
      • Herätä lukijan kiinnostus tekstin alussa
      • Ole informatiivinen
      • Linkitä lukijaa eteenpäin
      • Kiinnitä huomiota typografiaan ja asetteluun
      • Käytä väliotsikoita
      • Käytä aiheeseen sopivia kuvia
      • Nimeä kuvat ja käytä tarvittaessa kuvatekstejä
      • Muista lisätä tavoitetta tukeva Call to Action
      • Varmista, että sisältö skaalautuu kaikilla laitteilla
      • Muista hakukoneoptimoida

Sisältömarkkinoinnin teorian ja käytännön osaajana autan mielelläni sisältömarkkinoinnin suunnittelussa, prosessien rakentamisessa sekä sisällöntuotossa. Ota rohkeasti yhteyttä!